Ohjaus ja tuki

• Rehtorilla on päävastuu opinto-ohjauksen järjestämisestä, ja hän jakaa ohjaustehtävät lukion muille toimijoille. Rehtori auttaa opiskelijaa lukio-opintojen ja ylioppilastutkinnon suunnittelussa.

• Opinto-ohjaajalla on päävastuu jatko-opintoihin liittyvissä asioissa ja hän auttaa opintojen erityistilanteissa. Opo kuuluu myös lukion opiskelijahuoltotyöryhmään.

• Ryhmänohjaaja on säännöllisesti yhteydessä opiskelijoihin ryhmänohjaustuokioissa, joissa käydään läpi lukion sääntöjä ja toimintatapoja sekä tuetaan ryhmäytymistä. Ryhmänohjaajan tehtävänä on seurata ryhmänsä opiskelijoiden opintokertymiä ja poissaoloja.

• Aineenopettajan ohjauksellinen erityisvastuu liittyy oppimaan oppimisen ja opiskelutaitojen kehittämiseen.

Hän ohjaa opiskelijoita oman aineensa opiskelussa sekä sisällyttää opetukseensa kokonaisuuksia, jotka sitovat opiskeltavan aineen jatko-opintoihin ja työelämään.

• Erityisopetus on esimerkiksi opiskelutaitojen opettamista sekä opiskelijan ohjaamista käyttämään omia vahvuuksiaan oppimisessa. Erityisopettaja tekee yhteistyötä muiden opettajien kanssa tukea tarvitsevan opiskelijan oppimiseen ja opetukseen liittyvissä kysymyksissä. Erityisopettaja teettää myös ylioppilaskirjoituksia varten tehtävät lukitestit, joilla haetaan lisäaikaa yo-kokeita varten.

Erityisopettaja on pääsääntöisesti lukiolla ke ja to klo 13.40-14.55. Tapaamiset on helpointa sopia Wilman kautta.

• Terveydenhoitaja Leena Puisto

• Kuraattorin työn tavoitteena on opiskelijoiden myönteisen kokonaiskehityksen ja koulunkäynnin tukeminen. Opiskelijat voivat tulla luottamuksellisesti keskustelemaan kaikissa elämän tilanteissa. Tavoitteena on yhdessä etsiä ratkaisuja ja selvittää sopivia tukitoimia. Opiskelija voi hakeutua koulukuraattorin luo oma-aloitteisesti tai huoltajien, rehtorin, terveydenhoitajan tai muun tahon ohjaamana. Yhteydenotto tapahtuu helpoiten Wilman kautta. Kuraattori on tavattavissa lukiolla maanantaisin klo 9-15.

• Item description
  • Psykiatrinen sairaanhoitaja tarjoaa matalankynnyksen mielenterveys- ja päihdepalvelua, jonka tavoitteena on nuorten mielenterveysongelmien ehkäiseminen sekä tuen tarjoaminen. Psykiatriselle sairaanhoitajalle ohjaudutaan esimerkiksi mielialaoireilun, päihteidenkäytön, syömishäiriöoireilun tai traumaan liittyvän oireilun vuoksi. Hoitokontakti perustuu vapaaehtoisuuteen ja tapaamiset ovat yksilökäyntejä, jotka toteutuvat yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaisesti. Psykiatrinen sairaanhoitaja on lukiolla tiistaisin ja hänen luokseen ohjaudutaan opiskeluhuollon kautta (terveydenhoitaja, kuraattori). Myös opiskelija tai huoltaja voivat olla suoraan yhteydessä psykiatriseen sairaanhoitajaan (Wilma, s-posti tai puhelin).

tutor-toiminta